OSOBINE I SAVETI ZA NEGU

KOŽA MUŠKARACA

Statistički posmatrano, proizvodnja i prodaja kozmetičkih proizvoda namenjenih za muškarce u konstantnom je porastu. Procenjuje se da oko 60 odsto muškaraca starosti između 18 i 35 godina koristi hidratantnu kremu za lice, oko 35 odsto koristi proizvode za umivanje, oko 17 odsto koristi anti-age proizvode, a svega 10 odsto koristi anti-age kreme za zonu oko očiju.

U današnje vreme sve više pažnje se poklanja fizičkom izgledu, a taj kvalitet koji se nekada više cenio kod devojaka i žena, sve više je poželjan i kod muškaraca. Ovaj trend je prepoznat i od strane kozmetičkih kuća, koje sve više lansiraju proizvode specijalno namenjene za muškarce (sa oznakom for men) – šampone, kupke i gelove za tuširanje, u muževnom pakovanju i sa muškim mirisnim notama, ali i anti-age kreme, stikove za negu usana, preparate za zaštitu od sunca, i naravno, tradicionalno muške proizvode – za brijanje i posle brijanja.

U stvari, možemo reći da kozmetička industrija današnjice nudi rešenja za specifičnu negu osoba svih starosnih doba i za sve namene, a ponekad se i naše potrebe kreiraju prema ponudi – pod uticajem reklama. Tako odjednom u kući imamo poseban sapun ili krem za bebe, za mame, za tate, za zrelu kožu, sa anti-age efektom, za opuštanje, za pročišćavanje kože… Samo po sebi nameće se pitanje: Da li je to opravdano i da li postoje bitne razlike u koži muškaraca i žena?

MUŠKA KOŽA /  ŽENSKA KOŽA

Koža muškaraca se prirodno razlikuje od kože žena, pa se samim tim razlikuju i njihove potrebe, kao i kozmetički proizvodi koji su im specifično namenjeni. Muškarci najviše upotrebljavaju proizvode za brijanje i after-shave proizvode, kao i prozvode za održavanje lične higijene (sapune, šampone i dezodoranse). Ipak, u poslednjih desetak godina osetan je porast prodaje anti-age proizvoda namenjenih jačem polu.

Koža muškaraca i žena razlikuje se u pogledu:

1. debljine i hidratisanosti – koža muškaraca je deblja od kože žena (oko 25 odsto) i bolje hidratisana, a istanjuje se postepeno vremenom, za razliku od ženske koja se drastično istanjuje i suši u periodu menopauze

2. čvrstine – muška koža ima čvršća kolagena vlakna, pa muškarci sporije stare od žena (vizuelno izgledaju desetak godina mlađe od vršnjakinja), a takođe su manje skloni pojavi malih sitnih bora, koje su čest problem dama u godinama

3. sadržaja, sebuma i znoja – muška koža luči više sebuma od ženske, pa otuda više muškaraca ima problem sa aknama i seboroičnim dermatitisom, kao i sa prekomernim znojenjem

5. prisustva dlaka na licu i telu – muškarci imaju dlake po čitavom telu, i te dlake se po broju, debljini i zastupljenosti razlikuju od ženske dlake. Uklanjanje dlaka brijanjem za muškarce može da predstavlja veliki problem, jer su iritacije u vidu crvenila, peckanja i svraba relativno česte, a ponekad se javlja i urastanje dlaka (folikulitis). Takođe, zbog povećanog sadržaja sebuma, muškarci češće imaju problem sa masnom kosom i pojavom perut

OSNOVE NEGE MUŠKE KOŽE

Prema istraživanjima, muškarci u Južnoj Koreji najviše troše na kozmetiku, a na drugom mestu su Danci, koji troše trostuko manje. Zanimljivo je da su azijske zemlje zauzele i treće, četvrto i peto mesto po potrošnji muške kozmetike.

Imajući u vidu osobenosti muške kože kao i njene potrebe, muškarci najviše koriste proizvode namenjene za:

1. UMIVANJE I TUŠIRANJE

U ponudi su čvrsti sapuni (soap bars) koji mogu za neke osobe biti previše agresivni, te dovesti do isušivanja i iritacija. Novije generacije čvrstih sapuna sadrže hidratantne sastojke (glicerin, hidratantu kremu, med, umirujuće biljne ekstrakte), čime se taj efekat ublažava, a postoje i tzv. „sapuni bez sapuna” ili „sindeti” koji su namenjeni i za osetljivu kožu. Takođe, preporučuju se tečni sapuni, kao blaža alternativa, pogotovu oni bez natrijum lauril sulfata.

Muškarcima koji imaju masnu kožu, ili imaju problem sa urastanjem dlaka na licu i telu preporučuju se proizvodi koji sadrže glikolnu kiselinu, salicilnu kiselinu i/ili benzoil peroksid. Ovi sastojci uklanjaju površinske slojeve kože, pročišćavaju pore i pomažu da koža bude čista i glatka.

2. BRIJANJE I POSLE BRIJANJA

Brijanje dlaka na licu predstavlja svakodnevnu potrebu i obavezu većine muškaraca, a ujedno i čest uzrok problema sa kožom. Osnovne preporuke za negu tiču se pravilnog izbora brijača - električni brijači su nežniji, a obični su takođe dobri, ukoliko imaju više pokretnih oštrica, i dodatak klizajućeg gela ili kreme, koji olakšavaju brijanje na licu mesta. Klasičan brijač (kao kod berberina) u upotrebi je od davnina, ali to bolje prepustite profesionalcu, ako ne želite da završite u posekotinama.

Savremene pene za brijanje ili gelovi olakšavaju brijanje zahvaljujući svom klizećem efektu i „podizanju” dlake, a takođe obiluju umirujućim sastojcima (ekstrakt kamilice ili aloje, alantoin, pantenol) koji neguju kožu. Ako ste izabrali pravi brijač i tehniku brijanja, ne bi trebalo da bude problema.

After-shave balzam ili tonik nanose se posle brijanja, najčešće sadrže adstingentne sastojke (ekstrakti koji zatvaraju pore, dezinfikuju, deluju umirujuće) i sastojke koji neguju kožu (poput sastojaka hidratantnih kremova).

3. HIDRATACIJU

Hidratantni krem se preporučuje za svakodnevnu negu svih tipova kože i svih starosnih doba. Za suvlji tip kože biraju se kremovi obogaćeni biljnim uljima (bademovo, nevenovo, arganovo itd.), a za masnu kožu i kožu sklonu urastanju dlaka posle brijanja preporučuju se lagane emulzije sa salicilnom ili glikolnom kiselinom.

4. ZAŠTITU OD SUNCA

Kremovi sa zaštitnim faktorom treba da štite od UV-B zračenja (odgovorni za tamnjenje, ali i crvenilo i opekotine) i od UV-A zračenja (odgovorni za fotostarenje i fotokarcinogenezu). Preporuka je da se svakodnevno koriste kremovi koji imaju SPF 15 do 30 (pogotovu od proleća do jeseni), jer se time deluje preventivno protiv starenja i protiv raka kože.

Do skoro su ovi proizvodi bili masni, lepljivi, ostavljali su beli trag na koži i odeći, a to je posebno smetalo muškracima. Međutim, savremene formulacije sadrže nanočestice titan dioksida i ostale sastojke, a dostupne su i u vidu transparentnih sprej ili gel-proizvoda, što se odlično pokazalo kod krajnjih korisnika. Sada ovakvi proizvodi ne ometaju ni šetnju po gradu, ni boravak na plaži, ni sportske aktivnosti, a pružaju efikasnu zaštitu od sunca.

5. LIČNU HIGIJENU – DEZODORANSI I ANTIPERSPIRANSI

Muškarci se znoje više od žena, a takođe se češće aktivno bave sportom. Zbog toga su upravo oni najzainteresovaniji za dezodoranse i antiperspiranse sa jačim i produženim efektom. I u tom smislu je situacija na tržištu daleko bolja nego ranije, pa postoje proizvodi posebno prilagođeni za ekstra osetljivu kožu, bez parfema, ili za kožu posle brijanja, a proizvođači tvrde da neki od njih deluju čak do 72 h.

6. ANTI-AGE NEGU

Iako je svest o upotrebi ovih proizvoda kod muškaraca još uvek daleko iza ženske opsesije mladolikim izgledom, postoji konstantan porast potražnje i prodaje ovih proizvoda. U smislu preporuka, nema značajne razlike u odnosu na anti-age kreme za žene, pa su najtraženije kreme sa vitaminom C (uklanja fine linije i bore, hiperpigmentacije i znakove umora), sa koenzimom Q10 (takođe uklanja fine linije i bore i „oživljava” kožu dajući joj energiju), kao i  sa retinolom (više studija je pokazalo anti-age efekte ovog sastojka). 

Dakle, postoje bitne razlike kada je u pitanju nega muške i ženske kože, pa shodno tome postoji i sve više proizvoda za muškarce. Međutim, sigurno je da muškarci u skorijoj budućnosti neće prevazići svoje lepše polovine po sklonosti ka ulepšavanju. Ipak, muškarci i dalje teže jednostavnosti, te ne vole da gube mnogo vremena na ulepšavanje. Zbog toga se najšešće odlučuju za praktične proizvode koji podmiruju više potreba istovremeno (2 u 1, ili 3 u 1 – za tuširanje i pranje kose, za brijanje i umivanje, te after-shave balzame sa anti-age efektom).